Karl Spörl

Foto van het graf / Grave photo / Grabfoto - Vergroot afbeelding / Enlarged photo / Foto Vergrössern
Schütze
5./IR.481
Karl
Voornaam:
Spörl
Achternaam:
3 februari 1906 [03.02.1906]
Geboortedatum:
Bad Steben
Geboorteplaats:
10 mei 1940 [10.05.1940]
Overlijdensdatum:
Mill / Haps
Locatie sneuvelen:
IJsselsteyn
Begraafplaats:
AP-205
Grafnummer:
EKM en Ysselsteyn: 5./IR.481
Functie:

Notities

  • IR.481 leidde de aanval op het wegenknooppunt Mill, een sleutelpositie in de Peel-Raamstelling. III./IR.481 was aan boord van de gepantserde goederentrein die achter de Panzerzug door de stelling reed en nabij halte Zeeland ontlaadde. De overige twee bataljons werden als eerste bij Gennep over de Maas gebracht via de veroverde spoorbrug en stootten door naar het dorpje Mill. Zij kwamen vanaf de middag van 10 mei 1940 in gevecht met de vasthoudende Nederlandse defensie bij Mill. Pas laat in de middag kwam IR.456 ter ondersteuning in de sector aan. Gezamelijk werd de avondaanval ingezet, die uiteindelijk mede wegens een zwaar luchtbombardement leidde tot de Duitse doorbraak van de Peel-Raamstelling in de sector Mill - Langenboom - Zeeland. De exacte Duitse verliescijfers variëren sterk per bron.
  • Volgens lijst Brongers op 11 mei gesneuveld en van 6./IR.481. EKM en Ysselsteyn gegevens wijzen op 5./IR.481 en gesneuveld op 10 mei 1940.
  • 5./IR.481 was de met fietsen uitgeruste Radfahrkompanie. De eenheid kwam bij Haps in gevecht met de blokkade van politietroepen te Hasp onder de SMI Noben. Daarbij vielen aan Duitse kant enige slachtoffers, waarvan alleen de Gefr. Merkl vaststaat. Mogelijk behoorden de Schützen Spörl en Messer echter ook tot deze slachtoffers, omdat door ooggetuigen meerdere slachtoffers werden gezien.
  • IR.481 formed the most forward element of 256.ID during the offensive against the main Dutch defence-line (Peel-Raam) at the village Mill, that formed a strategic infrastructural point in the area. The German battalion III./IR.481 was on board of the armoured personnel train that followed the armoured train (Panzerzug no.1) when both Maas- and Peel-Raamline were penetrated by these trains in the early morning of May 10, 1940. The battalion was offloaded about two km behind the Dutch defence-line at Mill, and soon developed against the Dutch positions near the canal and railway line. The other two battalions of the regiment followed later, the traditional way, after crossing the intact Gennep bridge across the Maas. They arrived near Mill around noon. Only late in the afternoon the second regiment, IR.456, joint the already fully engaged IR.481 in battle. After an extensive Luftwaffe raid on the Dutch defences just before dawn, both regiments engaged the Dutch defences in a full scale offensive manoeuvre and eventually managed to push the Dutch aside and breach the main defences in the triangle Mill - Langenboom - Zeeland. It wasn't until 11 May in the late morning before all resistance had been cleared. The exact total number of German casualties is unclear, due to conflicting evidence
  • Some indication that subject soldier may have been 6./IR.481 registered and KIA on 11.May. EKM and Ysselsteyn registry both indicate 5./IR.481 and 10.May.
  • 5./IR.481 was equipped with bicycles. Schützen Messer and Spörl may have been victims of the fight near the village Haps, where also Gefreiter Merkl was KIA. A Dutch military police blockade was defended along the St Hubertsweg. Dutch witnesses repored several German victims of which only Gefreiter Merkl was confirmed. The others remain unconfirmed.

Beeldmateriaal

  • Geen.