Heinrich Schwiebert

Foto van het graf / Grave photo / Grabfoto - Vergroot afbeelding / Enlarged photo / Foto Vergrössern
Leutnant
9./IR.16
Heinrich
Voornaam:
Schwiebert
Achternaam:
28 januari 1916 [28.01.1916]
Geboortedatum:
Bremerhaven
Geboorteplaats:
13 mei 1940 [13.05.1940]
Overlijdensdatum:
Rotterdam, spoorviaduct
Locatie sneuvelen:
IJsselsteijn
Begraafplaats:
BW-194
Grafnummer:
Zugf hrer
Functie:

Notities

  • 9./IR.16 landde met twee van haar drie pelotons en staf in de eerste vlucht die op Waalhaven landde, nog gedurende de strijd op het vliegveld. Na de laatste fase van die strijd te hebben meegemaakt, trok men samen met enige pioniers en een stuk PAK naar Rotterdam. Aldaar kwam men bij de Putschelaan, de Maashaven en het Afrikaanderplein in felle strijd met een Nederlandse compagnie infanterie, versterkt met enige Jagers van Waalhaven, en met een groep intendanten. Hierbij werden diverse manschappen van 9./IR.16 uitgeschakeld. Nadien trok 9./IR.16 door naar het Noordereiland waarbij de beide pelotons vrijwel geheel doorstoten naar het noordelijk bruggenhoofd. Veel van deze mannen kwamen uiteindelijk in het gebouw van de Nationale Levensverzekeringsbank terecht. In totaal kwamen acht man om het leven, vrijwel allen in het noordelijke frontgebied.
  • Leutnant Schwiebert was onderdeel van een verkenningsgroep onder leiding van zijn compagniescommandant Oberleutnant Schreiber, met als doel de sterkte van de bezetting van het Beursstation te toetsen, omdat men dit met de 9e Kompanie wilde bezetten. De groep (van vijf man) gaat via het spoorviaduct, loopt daar vast in vuur van de verdedigers (genie, marinedepottroepen en mariniers) en keert op de schreden terug. Daarbij werd Leutnant Schwiebert in de buik getroffen en blijft op het spoorviaduct liggen. Gedurende de eerste dag wordt door Nederlanders tot tweemaal toe getracht hem te helpen, maar daarbij vallen een dode en een zwaar gewonde. Nadien bleef de luitenant tot vermoedelijk de middag van 13 mei leven, waarbij hij de laatste twee dagen kermend alle nabij gelegen militairen traumatiseerde. Vrijwel alle oud-strijders weten dit detail nog als een van de eerste zaken te reproduceren.
  • 9./IR.16 landed with two platoons and its staff-troop still during the siege of the AFB Waalhaven. It first found itself involved in taking the last Dutch defences on the airfield after which it rapidly prepared itself to get into Rotterdam. Supported by pioneers and an AT-gun they hurried into Rotterdam, trying to link up with the Noordereiland formations. The about company size formation was however stopped by Dutch defenders around the Maasharbour and Afrikaanderplein (square). During this hold-up quite many casualties were taken, particularly amongst the pioneers, of which a large group would be isolated until the evening of the 10th. But after 9./IR.16 had found a way around, it bashed on towards the Noordereiland, where the two platoons linked up with the most northern German formations on the opposite side of the Nieuwe Maas. A large contingent would end up in the Insurance Bank building, where it was contained for the duration of the battle. In total the company lost eight men KIA and about tripple that number WIA.
  • Leutnant Schwiebert was one of five members of a reconnaissance team that tried to establish the strength of the Dutch defence at the Beursstation (about 500 m south of the railway bridge), that was the objective for 9./IR.16. They recce party moved northwards via the railway viaduct, were repelled by fierce fire from the strong defences and moved back. During the retreat Leutnant Schwiebert was hit in the stomach. Two Dutch attempts to evacuate him were countered by German fire, killing one Dutch soldier and badly wounding another, after which the Dutch ceased these attempts. Remarkably enough the Germans did not try to salvage their wounded officer. As off the second day the Leutnant started crying for help and outting cries of pain. His ordeal was shared by all surrounding positions until the 13th, when the Leutnant must have finally succumbed to his wound. It had left such an impression on particularly the Dutch veterans that this event is mentioned by virtually all of them when asked about the five days battle along the Meuse.
  • 9./IR.16 landete mit zwei seiner drei Z ge und Stab in der erste Welle, die am Waalhaven landete, w hrend der Schlacht auf dem Flughafen. Nach der letzten Etappe dieses Kampfes erlebt zu haben zog sie zusammen mit einigen Pionieren und ein PAK-Gesch tz nach Rotterdam. Da gerieten sie bei dem Putschelaan, die Maashaven und Afrikaanderplein in einem erbitterten Kampf mit einer niederl ndischen Infanteriekompanie, verst rkt mit einigen J gern von Waalhaven und eine Gruppe Intendanten. Mehrere M nner von 9./IR.16 wurden ausgeschaltet. Anschlie ?end verschob 9./IR16 auf der Nordinsel wobei die beiden Z ge fast vollst ndig in der n rdlichen Br ckenkopf durchstie ?en. Viele dieser M nner gerieten schlie ?lich in das Geb ude der Nationale Levensverzekeringsbank. Insgesamt wurden acht M nner get tet, fast alle im n rdlichen vorderen Bereich.
  • Leutnant Schwiebert war Teil einer Aufkl rungs-Gruppe, die von seinem Kompaniechef Oberleutnant Schreiber gef hrt wurde, mit dem Ziel die St rke der Besatzung der Beursstation fest zu stellen weil diese Station durch der 9. Kompanie zu besetzen w re. Die Gruppe (Starke nf-Mann) bewegt sich ber die Eisenbahnbr cke, bleibt im Feuer der Verteidiger (Pionieren, Depottruppe der Marine und Marinesoldaten) stecken und zieht sich zur ck. Leutnant Schwiebert wurde in den Unterleib getroffen und bleibt auf dem Eisenbahnviadukt liegen. W hrend der erste Tag wird von der niederl ndischen Soldaten zweimal versucht, ihm zu helfen aber erlitten einen Toten und einen Schwerverletzten von deutschen Feuer. Anschlie ?end blieb der Leutnant lebendig, wahrscheinlich bis zum Nachmittag des 13. Mai, wobei er die letzten zwei Tage vor Schmerzen wimmert, und alle in der N he gelegenen Soldaten traumatisiert. Fast alle niederl ndischen Veteranen reproduzieren dieses Detail als eines der ersten Dinge.

Beeldmateriaal

  • Geen.