Afbeelding

Luchtfoto Waalhaven ochtend 10 mei 1940

Luchtfoto Waalhaven ochtend 10 mei 1940

Een schitterende luchtfoto van de zuidoost hoek van het vliegveld Waalhaven, vrijwel zeker genomen op de ochtend van 10 mei 1940 door een Duitse verkenner. Mogelijk echter zijn de inslagen van bommen oost van het veld het resultaat van de aanval door enkele T-V's die hun bommen oostelijk van het veld afwierpen en bovendien twee kalibers bommen vervoerden, wat de verschillende detonatie effecten zou kunnen verklaren. Als dit het geval is, is duidelijk dat de bommen van de T-V's behoorlijk naast het doel vielen.

Er zijn van deze serie meerdere foto's gepubliceerd.

De foto is vrijwel zeker halverwege de ochtend genomen. De witte rook van de branden geeft aan dat het ruimschoots na het ochtendbombardement [tussen 0355 en 0500] werd genomen. De gelande Ju-52's [driemaal, aangegeven met vierkantjes] geven aan dat er al luchtlandingstroepen zijn aangekomen. De nog relatief lange schaduwen duiden op een tijdstip zo halverwege de ochtend. De nog niet zichtbare bomschade door vijf C-X's aan de gehele zuidzijde van het vliegveld, impliceert dat de foto voor 1230 uur is genomen. De bommenseries oost van het veld kunnen echter ook aanleiding zijn de foto rond 1600 uur te duiden. Uit verslagen blijkt dat de T-V's hun bommen oost van het veld afwierpen. Het is mogelijk dat dit de zichtbare serie ten oosten van het veld is.

Die serie oost van het veld is curieus. Duidelijk zijn de drie in lijn gelegen kraters indicaties van lichte bommen, vermoedelijk 50 kg. De vierde ten westen van de serie ligt iets noordelijker en was van beduidend zwaarder kaliber. Het 'uit het lood' liggen van die vierde bom kán zijn vooroorzaakt door het driften van de lichtere bommen, maar dan moet op aanzienlijke hoogte zijn gebombardeerd. Daarover zijn geen gegevens beschikbaar. De serie van 1 x 300 en 3 x 50 kg, waar de serie van vier inslagen aan doet denken, is een merkwaardige. Het is mogelijk dat de bewuste T-V met een 3 x 50, 1 x 300 belading vloog, maar dat zou dan vrij uitzonderlijk zijn geweest. Normaliter vloog men met de oude rekken met 2 x 300 of 4 x 50 + 2 x 100 of met alleen maar 50 kg bommen.

Duidelijk is waarneembaar dat een aantal bommen vlakbij of zelfs op de Nederlandse veldversterkingen terecht kwam. Bovendien kan men duidelijk waarnemen dat er met verschillende kalibers bommen is geworpen. Aan de hand van detonatiesporen en substantieel uiteenlopende kratergrootte is dat vast te stellen.

De parachutes die binnen het bereik van de foto vallen, tonen dat de compagnie die ten oosten van het veld werd afgezet vrijwel geheel planmatig landde. De parachutes rechtsonder tonen zelfs exact een patroon van een gelande Zug, daar duidelijk drie series van 12 parachutes zijn te herkennen.

Opvallend is voorts dat in het kleine meertje in het hart van de foto wellicht een paar parachutisten terecht zijn gekomen. Men is er in elk geval eng dichtbij geland. Ook zien we dat een handvol parachutisten binnen de verdediging aan de zuidoost zijde terecht is gekomen. Tegelijkertijd valt op dat er geen enkele parachute aan de noordoostzijde op het veld ligt.

-Copyright Stichting Kennispunt Mei 1940- [Collectie: Goossens]

» Bekijk in hoge(re) kwaliteit (wordt geopend in nieuw venster, bestandsgrootte 8891.12 KB)

Categorie Help / Dordt en noord (99 afbeeldingen)