Afbeelding

Fokker T-V

Fokker T-V

Twee Fokker T-V bommenwerpers op Schiphol na de capitulatie. Vermoedelijk de 863 op de voorgrond.

De Fokker T-V was oorspronkelijk als luchtkruiser besteld. Een toestel dat zelfstandig lange afstand patrouilles kon ondernemen ten bate van strategische verkenning of lichte grondsteun. Uiteindelijk bleek tijdens de ontwikkeling dat het als luchtkruiser ongeschikt zou zijn en kreeg het de rol van tactische bommenwerper.

Er werden slechts 16 T-V's besteld, waarvan er op 10 mei 1940 maar 9 inzetgereed waren. Alle 9 werden uiteindelijk neergeschoten, op n na, die in Zeeland op de grond werd uitgeschakeld. De T-V's vielen vier gronddoelen aan tijdens de meidagen. Waalhaven, Ockenburg, de Rotterdamse bruggen en de Moerdijkse verkeersbrug. Alleen bij de inzet tegen de Moerdijkbrug lijkt met 300 kg mijnbommen te zijn gewerkt.

De T-V was een vijfmans middelzware bommenwerper naar maatstaven van mei 1940. Met het voorziene bommenrek zou het tot 1,200 kg aan bommen kunnen vervoeren [4 x 300 kg]. Wegens het feit dat in mei 1940 slechts twee (proef)rekken van dat type voorhanden waren, vlogen vrijwel alle T-V's met een oud rek dat geschikt was voor maximaal 600 kg.

Het toestel had een bewapening van een handbediende Solothurn 2 cm snelvuurkanon (schotsgewijze bediening) in de glazen neus en 3 of 4 boordmitrailleurs, allen handbediend. De maximale snelheid van het toestel [4,700 kg leeg; 7,200 kg vol beladen] was 417 km/u op 3,000 m, maar een beladen gevechtsvlucht werd in de regel rond de 325 km/u gevlogen.

[Collectie: Goossens]

Categorie Help / Overig Zuidfront Holland (92 afbeeldingen)