Heinrich Fr hling

Nog geen foto van het graf beschikbaar / No Grave Photo available yet / Noch kein Grabfoto zur Verfügung
Gefreiter
12./IR.16
Heinrich
Voornaam:
Fr hling
Achternaam:
24 augustus 1917 [24.08.1917]
Geboortedatum:
Ostersander
Geboorteplaats:
10 mei 1940 [10.05.1940]
Overlijdensdatum:
Rotterdam, bij de bruggen
Locatie sneuvelen:
IJsselsteijn
Begraafplaats:
BW-198
Grafnummer:
-
Functie:

Notities

  • 12./IR.16 landde met de eerste golf op Waalhaven, kort na de kopgroep van 9./IR.16. Het met mortieren van 8 cm en zware mitrailleurs uitgeruste onderdeel werd direct doorgezonden naar het Noordereiland, wat men via de Laan op Zuid bereikte. Daardoor waren al in de morgen mortieren voorhanden voor III./IR.16 bij het Noordereiland. De zware mitrailleurs werden ingedeeld om een afweerfront te bouwen - en ondersteuningsvuur te kunnen geven - langs de Maaskade met zwaartepunt richting Boompjes en Willemsbrug. Het zware mitrailleurvuur dat vanaf het Prinsenhoofd (westzijde Noordereiland) kwam, vanaf de Rhea, was vrijwel zeker van n der pelotons van 12./IR.16. De compagnie verloor vier man tijdens de strijd, waaronder een commandant van een der mitrailleurpelotons.
  • 12./FJR.1 arrived on Waalhaven with the first wave of airlanding troops, shortly after the 9th Company had landed. It was equipped with 3"mortars and heavy machineguns and immediately directed to the Noordereiland in Rotterdam. It succeeded in avoiding Dutch resistance in the south-side of the city and managed to reach the Noordereiland very rapidly via the Laan op Zuid (the main south to north road along the Feyenoord stadium). It was assigned supporting and defensive positions along the Maaskade (north-side of the Noordereiland) in order to be able of direct support to the troops in the north and blocking the Willemsbrug with enfilating fire. Particularly on the NW side of the Noordereiland, German heavy machineguns managed to counter virtually all Dutch attempts to regain full control over the Boompjes area, northwest of the Willemsbrug. That was essential for the about 50 men occupation of the National Insurance Builing on the northside to be able to maintain their strategic position on the northside of the Willemsbrug. 12./IR.16 lost four men KIA during the battle, including a platoon commander.
  • 12./IR.16 landete mit der ersten Welle auf Waalhaven, kurz nach der Spitzengruppe der 9./IR.16. Die mit 8cm-Granatwerfern und schweren Maschinengewehren ausgestattete Einheit wurde sofort auf der Noordereiland weitergeleitet, die ber die Laan op Zuid erreicht wurde. Dies bedeutete, dass schon am Morgen auf der Noordereiland Granatwerfer f r III./IR.16 zur Verf gung standen. Die schwere Maschinengewehre wurden beauftragt, eine Abwehrfront aufzubauen - und Unterst tzungsfeuer zu geben - entlang der Maaskade mit dem Schwerpunkt in Richtung Boompjes und Willemsbrug. Das schwere MG-Feuer, das aus dem Prinsenhoofd (auf der Westseite der Noordereiland) kam, war fast mit Sicherheit einer der Z ge der 12./IR.16. Die Kompanie verlor vier M nner w hrend der Schlacht, darunter der F hrer einer Maschinengewehr Zug.

Beeldmateriaal

  • Geen.