Michael Herbert Anderson

Foto van het graf / Grave photo - Vergroot afbeelding / Enlarged photo
Pilot Officer
600.Squadron
Michael Herbert
Voornaam:
Anderson
Achternaam:
23 years old
Geboortedatum:
Unknown
Geboorteplaats:
10 mei 1940 [10.05.1940]
Overlijdensdatum:
Hoogvliet
Locatie sneuvelen:
Spijkenisse ABP
Begraafplaats:
Grave 26
Grafnummer:
Piloot
Functie:

Notities

  • Het 600.Squadron [AAF] was gestationeerd op het grote militaire vliegveld Manston in Kent, tegenwoordig nog steeds een vliegveld. Het squadron was uitgerust met de lange afstandjagers van het type Blenheim 1.F, dat zes .303 mitrailleurs als bewapening had, maar dat voor de jachtrol volledig ongeschikt was door zijn kwetsbaarheid en traagheid. In de ochtend van 10 mei kreeg het squadron opdracht Duitse vliegtuigen aan te vallen bij Rotterdam. Alleen B-Flight - met zes toestellen - voert uiteindelijk de opdracht uit en geraakt rond 1130 uur (Nederlandse tijd) boven de Nederlandse kust. Terwijl de zes toestellen de Waterweg volgen richting Waalhaven worden ze door Duitse Bf-109 en Bf-110 jachttoestellen onderschept. Vijf van de zes toestellen werden daarbij neergeschoten. Zeven RAF vliegers kwamen daarbij om, n werd krijgsgevangen, drie man ontsnapten met RN schepen [alleen S/L Wells had drie man aan boord, de andere toestellen slechts twee].
  • P/O Anderson en LAC Hawkins werden met hun Blenheim zwaar geraakt door Bf-110's en maakten brandend een noodlanding in Hoogvliet, vlakbij de Oude Maas. Vlak voor hun crash hebben zij een Duitse jager neergeschoten, die in de Oude Maas viel. De piloot Anderson is bij de landing onthoofd en mist een been, de boordschutter zit dood in zijn stoel. Beiden bleven ongeidentificeerd begraven in Spijkenisse tot 1981. Daarna kregen zij een graf met de juiste naam.
  • 600.Squadron [AAF] was stationed on the large AFB Manston in Kent, nowadays still in use as an airfield. The squadron was equipped with the poorly performing Blenheim 1.F, a twin engine fighter fitted with six .303 machine-guns. It was totally inapt for the fighter-role that it bore, because the airframe was extremely vulnerable, the plane poorly manoeuvrable and above all painfully slow. In the morning of May 10th, 1940, the squadron was instructed to give ground support to the British commando parties around Pernis and in doing so sweeping the German landed airplanes on Waalhaven. In the end only B-flight managed to reach the opposite site of the Northsea around 1130 hrs (Dutch time). It was immediately intercepted by a swarm of Bf-109 and Bf-110 fighters of the Luftwaffe, that were at that time packing the skies around disputed Rotterdam. Within minutes five of the six Blenheim fighters were picked out of the sky, with only one Blenheim barely escaping notwithstandig severe damages sustained. Seven RAF aircrew perished, one was captured by the Germans and three eventually returned with RN ships [only S/L Wells flew with a crew of three, the other with just two].
  • P/O Anderson and LAC Hawkins were chased by a German Bf-110, after which one of the engines burst into flames, forcing the Blenheim to a crash landing. Before crashing the plane in a field at Hoogvliet, a German fighter had been shot down by the air-gunner Hawkins. The pilot Anderson was tragically beheaded and also lost a leg during the impact. The air-gunner LAC Hawkins had been killed in his narrow seat. Both men were burried in Spijkenisse cemetary as unidentified British airmen until 1981 when they were finally identified due to local research.

Beeldmateriaal

  • .