Overzicht van de categorie Staf- en Overzichtskaarten welke 7 items bevat. Maximaal 10 items per pagina.
1.Luchtfoto Dordrecht 10 mei 1940
Op 10 mei 1940 werd vanuit een Duits vliegtuig deze luchtfoto gemaakt van Dordrecht. Te zien aan de lange schaduwen en de opkomende zon, zal de opname binnen twee of drie uren na de landing van de parachutisten zijn gemaakt.

In het vak met cijfer 3 liggen de valschermen ten oosten van de Krispijnseweg. Bij 2 en 1 de Zwijndrechtse spoorbrug en de verkeersbrug. Direct ten oosten van de spoorbrug aan de Dordtse kant, links, is rook te zien van branden. In het midden het Hugo de Grootplein. Rechts daarvan de nieuwe wijk Krispijn. De situatie rechts van de duidelijk zichtbare nieuwe Rijksweg naar Willemsdorp, die afbuigt van de Zwijndrechtse verkeersbrug, is van belang om veel foto's te herkennen. De afrit van de verkeersbrug maakt een bocht naar rechts en even later een herkenbare ovalen krul. Dat was de westelijke afrit naar Dordrecht, rechtsaf, die aansloot op de Weeskinderendijk. Precies in die ovalen krul, gevormd door de wegtaluds, hebben parachutisten zich gedurende de meidagen ingegraven ter verdediging van de brugoprit. Daar zijn dan ook veel foto's van. Even rechts van de Zwijndrechtse verkeersbrug is aan de Dordtse oever, evenwijzig aan de 'Alte Maas', de driesprong te zien van Dokweg/'s-Gravendeelsedijk, Weeskinderendijk en het begin van de vroegere Rijksstraatweg. Daar was de bakkerij Jongerius met de Duitse gevechtscommandopost. In feite liepen de frontlijnen in de stad gedurende drie dagen evenwijdig aan de nieuwe verkeersweg. Noordelijk en oostelijk van de Rijksweg was 'Nederlands' gebied, ten westen van de verkeersweg 'Duits'. Op 12 mei ging die situatie veranderen met de Duitse aanval vanaf het zuiden (rechts op de foto, de Algemene Begraafplaats als startlijn) richting het station. Vervolgens bogen de Duitse troepen, versterkt met 557 man uit Rotterdam, mee met de spoorlijnen richting Zwijndrechtse bruggen met de bedoeling, evenwijdig aan het station op te rukken en de Nederlanders rond de brug, in de rug aan te vallen. Dat lukte op 13 mei met steun van tanks. De foto is niet eerder gepubliceerd. De open vlakte met de Duitse valschermen is tegenwoordig het Weizigtpark; na de oolog verrezen hier de woonwijken rond de Nassauweg. In een halve eeuw sinds de oorlog is de stadsbebouwing vier maal zo groot geworden als in de 500 jaar daaraan voorafgaand.
gepubliceerd in: 10 mei 1940
bestandsgrootte: 1.077.491 bytes

2.Station
Het stationsemplacement is zichtbaar van boven (oost) naar onder (west).
Boven in beeld de splitsing van de spoorlijn naar Sliedrecht en de boog naar rechts richting Moerdijk. Nabij die splitsing is de spoorwegovergang Dubbeldamseweg zichtbaar.
Rechts daarvan de ronde gashouder aan de Markettenweg; twee dagen na deze foto was die uitgebrand.

Rechts van het stationsemplacement de bomen van het Bosch van de Roo, tegenwoordig het Weizigtpark. Verder naar rechts de weilanden met daarop de tientallen parachutes van de enkele uren eerder afgesprongen valschermtroepen.

Rechtsboven de weilanden zijn de toenmalige sportvelden van DFC zichtbaar.
Linksonder in beeld is de Krispijntunnel goed te zien.
Diagonaal, grenzend aan de weilanden, loopt de Krispijnseweg.

Links op de foto het oude stadsgedeelte met de Singels.
Linksboven het Oranjepark, de Toulonselaan en verder naar links park Merwestein.
gepubliceerd in: 10 mei 1940
bestandsgrootte: 960.938 bytes

3.Krispijn
In de weilanden, aangegeven met het cijfer 3, liggen de parachutes van de op 10 mei afgesprongen valschermjagers. Op de grens tussen de weilanden en de bebouwing loopt de Krispijnseweg. Onder in beeld de wijk Krispijn. Helemaal rechtsonder de in aanbouw zijnde huizen aan de Zeehavenlaan.
gepubliceerd in: 10 mei 1940
bestandsgrootte: 986.743 bytes
4.De Zwijndrechtse bruggen
Aangegeven door de cijfers 1 (verkeersbrug) en 2 (de spoorbrug); Zwijndrecht is onder in beeld te zien.

Aan de Dordtse kant is de spoorlijn tussen de bruggen en het station herkenbaar.
Links daarvan de fabrieksgebouwen van de EMF en Victoria.
De haven linksonder is de Kalkhaven.

Rechts van de spoorlijn het goederenstation aan de Spoorhaven. De Spoorhaven komt uit in de 'Alte Maas'; de Dokweg kruiste daar destijds het havenhoofd met een hefbrug.

Rechts van de Dokweg de wegensplitsing van de ’s-Gravendeelsedijk, het begin van de oude Rijksstraatweg en de Weeskinderendijk. Op die hoek was de bakkerij Jongerius, gevechtscommandopost van de Duitse parachutisten.

De weg over de verkeersbrug maakte een draai naar rechts en wordt dan Rijksweg, die in 1940 nog in aanleg was. Afkomende van de Zwijndrechtse verkeersbrug aan de Dordtse kant, zijn twee afritten duidelijk zichtbaar. De westelijke afrit (onder in beeld) en de oostelijke afrit (iets meer naar het midden).

In de rondlopende taluds van de westelijke afrit had het gros van de Duitse parachutisten zich ingegraven. Destijds reed het verkeer vanuit Zwijndrecht via de westelijke afrit naar de Weeskinderendijk en dan verder de stad in via de Dokweg of via het Hugo de Grootplein. Dat verkeersplein is prachtig zichtbaar. Op het beeld rechtsonder dat plein ligt het toenmalige Sportfondsenbad.
gepubliceerd in: 10 mei 1940
bestandsgrootte: 924.117 bytes

5.Rijksstraatweg en Glazenstraat
Onder in beeld de Oude Maas.
Diagonaal de nieuwe Rijksweg in aanbouw (later de A16). Parallel aan de nieuwe Rijksweg is de oude, smalle Rijksstraatweg zichtbaar. Rechts in beeld het Glazenbrugje over de nieuwe Rijksweg. In 1940 liep op die plaats het verkeer van de oude Rijksstraatweg provisorisch over in de nieuwe Rijksweg; tussen de Glazenstraat en Willemsdorp was de Rijksweg immers nog niet gereed.

De Glazenstraat liep vanaf de 's-Gravendeelsedijk (bij de Oude Maas) naar de nieuwe Rijksweg. Die werd gekruist door het Glazenbrugje en zet zich dan voort in de Zuidendijk. Ter hoogte van die ongelijkvloerse kruising valt rechts duidelijk de Admiraal de Ruyterschool te zien. Helemaal rechts op de foto loopt over de Rijksweg de betonbrug ter hoogte van de Zeehavenlaan.

Links van de Glazenstraat is het talud van de Rijksstraatweg zichtbaar, op enkele meters van de nieuwe Rijksweg. Tussen de Glazenstraat en de westelijke afrit van de verkeersweg, afkomende van de Zwijndrechtse brug, gebeurde het drama met de voorhoede van het bataljon 'Ravelli' op 11 mei op de Rijksstraatweg.

Boven in de foto is de diagonaal van de Viottakade heel herkenbaar. Links daarvan het Hugo de Grootplein. Het Sportfondsenbad is uiterst links zichtbaar.
gepubliceerd in: 10 mei 1940
bestandsgrootte: 988.466 bytes

6.Kaart der Gemeente Dordrecht

Download hier een hoge-resolutie versie van deze kaart om af te drukken (4.8 MB).
 
gepubliceerd in: 1940
bestandsgrootte: 1.180.956 bytes
7.Kaart van het Eiland van Dordrecht met Biesbosch

Download hier een hoge-resolutie versie van deze kaart om af te drukken (3.6 MB).
 
gepubliceerd in: 1940
bestandsgrootte: 1.081.919 bytes
1